lördag 2 augusti 2008

2/8 mot Tarfala

Vaknade eftet en kall natt vid 8 på morgonen låg kvar i sovsäckarna till 8.30 då solen kom upp över bergen.
Upp o laga frukostgröt innan vi skulle ge oss på de två återstående passen innan dagen skulle vara slut. Att äta denna frukost med en underbar utsikt där bergen speglade sig i sjön gjorde inte morgonen sämre utan man kände sig väldigt pigg i kroppen trots den långa dagen, dagen innan.
Det var brantäven idag men inte på i närheten av dagen innan utan det känndes mkt enklare och vi var uppe i första passet ganska snabbt.
Däremot så var vägen ner brantare och bara stenar som rörde sig när man klev på dem. vi tog det säkra före det osäkra och höll ett avstånf på minst 10 m till varandra för att inte hamna i den andres stenras. Vi hade sikte på en sjö nere i koppervagge där vi hade tänkt käka lunch vilket vi gjorde när vi väl var där.Kokade soppa o coscos och njöt av lite choklad o nötter innan vi skulle ta oss över det sista passet mot tarafala Det var inte den varmaste dagen utan vi tog fram jackorna men kunde utan problem fortsätta i kortbyxor.
När vi avverkat 2/3 av passet så
g vi att Lena från första dagen och Nallostugan stretade på uppför från ett annat håll än det vi kom ifrån. så när vi väl var uppe i passet så sammanstrålade vi med henne för liet snabb vila med nötter o vatten. Sen fortsatte vi i passet mot svarta sjön och tarfala. Stannade en stund och sansade oss när vi paserade minnesmärket efter helikopterolyckan
där hela besättningen omkom medans de som skulle räddas satt kvar på sin topp och blev vittnen till dethela.
Passerade svarta sjön
vilket är en väldigt fin plats att bara titta på. Vägen ner mot Tarfala går bredvid glaciären och är väldigt skitig,stenig och fulla av mjuk snö som man sjunker igenom. Fick för mig att åka på fötterna i snön vilket gick väldigt bra första biten men fastnade sen i skaren och sloge en volt samtidigt skar jag upp fingrarna på skaren.

Väl framme vid 18.30 så hittade vi en bra tältplats fixade upp tältet innan vi gick in i stugan och påbörjade matlagningen för kvällen. Det var pasta och köttfärs på menyn idag detr var bra drag på de torkade tomaterna som var chilspetsade men både den hemtorkade köttfärsen och morötterna smakade väldigt bra.
På väg mot tältet vid 22.30 så mötte vi mia stugvärden som försåg oss med varsin filt som var väldigt skön att ha den natten då det bara var 4c när vi somnade.