torsdag 1 januari 2009

Från Sverige till Wollongong......

Då så äntligen framme, efter 24 h på flyg och tåg så är jag nu på plats på hostelet i Wollongong där jag ska bo i 2 nätter innan det finns plats för mig i Sydney.
Värt att notera från flyget är att det inte bara blev Visum-trubbel på Arlanda utan det tog 20 min i Bankock med samt 5 min extra i Sydney.
Det man kan bli ganska chockad över är oxå hur vissa människor beter sig på sin semester. Värst var den feta kvinnan från den karga ön i nordsjön (england) Som besvarar den mkt trevliga tjejen vid boardingen i Bankock med ett Fuck off if you cant speak proper english. I min värld var hennes engelska helt perfekt. Kvinnan ifråga gick o satte sig 15 m från alla andra o fortsatte att muttra o bete sig tills hennes vänner kom och talade om för henne att om du inte sköter dig byter vi våra platser på planet för vi orkar inte med dig mer. Men tanke va NEEJ då kanske hon hamnar bredvid mig. Men det slapp jag.
På den första flygplatsen var det ingen som var otrevlig men det var däremmot en orgie i Foppatofflor och mysbyxor, vilket i min värld inte borde få användas mer än i tvättstugan. Satt bredvid en äkta thailandssvensk på vägen ner lätt spritluktande brunbränd med skinnjacka på. Väldigt trevlig herre som berätta att han bara varit hem o hälsat på sin föräldrar i och med problemen i landet. Nu skulle han bara ner till Thailand för att styra flyttlasset mot Indonesien istället. Fråga inte vad han gjorde men han såg ut att må bra.Mellan Bankock och Sydney satt jag med ett franskt par som skulle till NZ där killen påpekade för personalen att det minsann är Nyårsafton idag så vi fick en liten flaska skumpa som vi skålade med. Annars försökte jag mest sova för att inte vara alltför trött idag.
Landade Australisk tid 06.40 (10h+) hittade snart till tåget och kunde köpa en biljett direkt till Wollongong med ett snabbt bytte på central station i Sydney där passade jag på att inköpa mig ett Pay as you go card till telefonen mitt nya nr +61 439191625. Men efter att ha varit i telefonibranchen i 10 år så trodde jag inte att det skulle vara sådana svårigheter att få igång detta kort. Men bara registrerings avdelningen vaknat så jag kunde svara på alla frågor så som Passnummer adress i Australien när jag förklara att jag reser runt i 1 månad gick det bra med det hostel jag först skulle till. Jag fyller även år samma dag som den glada tjejen som utförde registreringen vilket tog ca 10 min och sen tog det 1h innan det funkade och jag kunde ladda på pengar.
Var då framme i Wollongong och släpade på mig mina båda ryggsäckar och promenerade ner till Kembla Street 60 och hostelet där jag nu är inhyst i ett rum med 5 andra. Det var ganska tyst här på fm alla sov eller var bakis efter firandet.


När sömnen blev allt för påträngande tog jag mina badkläder och gick till stranden. Blå himmel och runt 23 c i vattnet skönt.
Det är ju som sagt aldrig fel med lite strandliv så det får det bli imorgon med...



2 kommentarer:

Stefan sa...

Faan va långt med över 20h i restid men det verkar iaf vara värt det...

Här hemma var det -7 grader utanför Uppsala dit vi åkte för att hålla oss borta från fyrverkerierna för Laikas skull. Men det fungerade perfekt då vi knappt hörde en enda raket mellan 23-01 så det var helt klart värt den rundan.

Är inte så lite avundsjuk för stranden:-)

TvillingTur sa...

Om du får chansen att vågsurfa lite, kan du väl göra det åt mig om inte annat? Ser jäkligt nice ut det där du. Ha det fint.

-tobias.