onsdag 7 januari 2009

Sydney---> Uteliggare-->Adelaide

Sov gott utan störande rumskamrater och vaknade av klockan för första gången kl 8.00. Har utcheckning idag så jag måste lämna vid kl 10.00 senast. Kände i huden att stranden fick nog va idag utan smorde på mig med solskydd och gav mig ut på stadsvandring runt city o lite kvarter utanför, där det varnas för äldre det kanske vi skulle ha hemma med dom är ju ganska skrämande..... Hamnade på en gång/joggingslinga ut med vattnet som även gick genom ett ganska fint hamn-bostadsområde innan jag satte mig skönt i skuggan med min bok och återigen utsikt över detta turisttempel Opera huset. Gick genom botanic garden och hamnade tillslut vid Operahuset.
Där såg jag något jag inte kommer utsätta mig för ett litet tåg med vagnar fullastat med pensionärer o andra turister för en lite rund tur i området. Ett sånt tåg man som 3-åring bara ville åka i Valla (fritidsområde med djur i Linköping)
Stod sen och kollade på en gatuartist vars största jobb var att få publiken att jubla hjälpa till och klappa händerna. Blev kvar där någon timma. Innan jag fortsatte stadsvandringen och till slut satte mig på en irländsk Pub o avnjöt en Guinness som bara skulle bli den. Hamnmade i samspråk med en äldre herre som ville skicka mig på alla möjliga upptåg min sista eftermiddag kl var ca 14.00 så jag lät det va utan njöt av en kall till. Mannen byttes ut mot en tjej som satte sig vid bordet bredvid och vi utbytte både öl och ord i flera timmar. Så den eftermiddagen sprang ivag och snart var kl 19.00 och fötterna lite runda men trevligt var det.
Hämtade ut min packning för att åka mot flygplatsen och hitta mig en skön bänk att vila på tills det var dags att checka in vid 5.30 på morgonen.
Var ju inte ensam där så vi slog oss ner några st med våra ryggsäckar och gjorde det bekvämt för oss. Men helt plötsligt kommer Security guy och berättar att nu ärr kl 23 och då stänger inrikesterminalen för dagen men det går bra att sitta på utrikes. Its only 45 km that way !!! hur tänker man då?
Så vi hittade en fin busshållsplats där vi spred ut oss på bänkar o liggunderlag. Och såg ut som värsta uteliggare wannebees. Polisen kom förbi mest undrande trevligt om vi klara oss och att inget hade hänt önskade os en trevlig natt.
Sov inte mkt denna natten då det hela tiden var en trafiksignal för gångare som pep var 15 sek.
Kl 04.00 blev vi insläppta och tillslut var man incheckad och på sitt plan till Adelaide och här sitter jag nu med en kaffe på ett café med Internet och får snart checka in på hostelet runt hörnet.

1 kommentar:

TvillingTur sa...

Din lirare där. Låter som dom irländska barerna är lite av din grej. Ha det fint hörru.

-tobias.